Mykologické knihy - novinky, recenze

Strana 1 / 3, články 1 - 10 / 28

<   1   2   3   >

článek  Pozvánka na křest

sekce  Knihovna / Knihy

autor článku  Markéta Vlčková, 13.7.2023

Vážení přátelé,

srdečně Vás zveme na křest knihy našeho člena, Mgr. Václava Lásky, která nese titul „Láska je na houby“. Jedná se o knihu populárně naučnou, zaměřenou na kulinářské zpracování hub a jejich bezpečný sběr, doplněnou zajímavými příhodami, které autor prožil při poznávání a popularizaci světa hub.

Křest se bude konat dne 27.7. 2023 od 17 hodin v Novogotické hájovně (U Lesíka 1083/5a, Praha 5, Košíře, viz mapka). Pokud křest minete, nezoufejte, autor naplánoval i řadu besed, z nichž první se bude konat již 24. 7. 2023 v Poděbradech (pozvánka zde). Pro nedočkavce máme dobrou zprávu – kniha je již u nakladatele v předprodeji.

Za ČMS,

Markéta Vlčková

odkaz na článek  Odkaz na článek pro citaci

seznam článků  Přehled článků na této straně

článek  Propletený život očima čtenáře

sekce  Knihovna / Knihy

autor článku  Markéta Vlčková, 14.6.2023

Vážení příznivci hub,

před časem naši pozornost zaujala kniha Merlina Sheldraka "Propletený život". Dojmy z ní a zajímavosti v ní obsažené pro vás shrnul náš člen, Mgr. Václav Láska, který sice není mykologem, ale "pouze" velmi vášnivým milovníkem hub, ovšem jeho postřehy jsou rozhodně užitečné a zajímavé a stojí za přečtení, stejně jako výše zmíněná kniha:

Recenze knihy propletený život:

První, co musíte o Merlinu Sheldrakovi vědět, než se pustíte do čtení, je to, že svou knížku snědl. Jak? Zkrátka nechal osadit jeden výtisk své knížky podhoubím hlívy ústřičné, a když ta na jeho knize fruktifikovala, plodnice hlívy sklidil a snědl. Je o tom natočeno i video (viz např. zde) a jeho shlédnutí vám řekne dvě věci. Za prvé, autor knihy Merlin Sheldrake je svéráz a svérázná je i jeho kniha. A za druhé, tahle zdánlivě malá etuda vás připraví na spousty a spousty nových věcí, které v knize objevíte. Napadlo by vás třeba, že houby mohou vyrůst na knize? A to se budete divit, co všechno houby, a hlavně podhoubí zvládne přepracovat na živiny, ze kterých pak žije a plodí. Opravdu hodně se o tom dozvíte v předposlední kapitole „Radikální mykologie“, kde se ujistíte v tom, že houby jsou mnohem více nadějí na záchranu světa, který si my sami ničíme, než že by byly jeho zhoubou, jak hrozí některé katastrofické seriály.

Ale to předbíhám. Hlavním specifikem knihy Propletený život je to, že v sobě soustavně míchá dva hodně odlišné styly. Prvním je až pohádkové vyprávění, které je ideálním čtením pro uklidnění mysli před spaním a druhým jsou vysoce odborné texty, které čtete pomalu slovíčko po slovíčku, až se vám kouří z mozkových závitů.

Sheldrake vám to naloží už v první kapitole „Lákadlo“, kde krásné a romantické vyprávění o zážitcích se sběrači lanýžů střídá s odborným popisem, jak vlastně lanýže fungují a proč jsou tak voňavé. V takovém duchu pak poběží celá knížka a můj pocit byl, že vědecké texty nabývají s každou další stránkou na objemu oproti vyprávění a vzpomínkám. To ale vůbec nevadí, byť vědecké části jsou opravdu poměrně složité, a je v nich spousty odborných termínů, nemáte pocit, že by vás autor nějak mentoroval, či se ne vás povyšoval. Naopak cítíte, jak se vám snaží trpělivě vysvětlit věci nejednoduché a jak vám chce ukázat v plné kráse svět, který tak miluje.

Knížka je napěchována zajímavými informacemi, které jste o houbách nevěděli, ani netušili. Třeba o houbách dravých. Napadlo by vás, že existují houby, které se živí lovem? Já nejvíc ocenil informaci o zombie houbách (v kapitole „Myceliální mysl“), které napadají mravence a nutí je dělat, co si houby přejí. Už ani nevím kolikrát jsem tímhle příběhem oslňoval společnost nebo i jednotlivce. Jenže pak natočili seriál „The Last of us“, který zombie houby zpropagoval a já ztratil trumf. Nevadí, v knize jsem si našel spousty dalších. Třeba ten, jak amatérští mykologové donutili hlívu ústřičnou žít a plodit jen na cigaretových nedopalcích. Přesněji řečeno přinutili ji si vzpomenout na to, že to kdysi uměla. To je právě jedna z informací z kapitoly „Radikální mykologie“, kde jen s otevřenou pusou čtete, co podhoubí umí a co by všechno mohlo dokázat. Od řešení globálních ekologických katastrof, až po výrobu nábytku ze zbytků.

Já osobně za nejbáječnější považuji kapitolu „Lesní internet“. Ta totiž není jen o houbách, ale o přírodě jako celku. Pochopíte, že příroda není tu strom, tu kytka a tu houba, ale že je to složitý živý systém, který spolu komunikuje a spolupracuje. Možná se s vám z toho bude točit hlava víc než při čtení o Sheldrakových experimentech s psychotropními látkami. Ano, i o “houbičkách” se v jeho knize dočtete.

Zkrátka kniha Propletený život není jenom pro houbaře, ale i pro lidi, kteří se chtějí podívat jiným pohledem na přírodu jako celek a kteří mají odvahu ponořit se do hlubokého a z větší části dosud neprozkoumaného světa hub. A hlavně pro lidi, kteří mají neukojitelnou touhu dozvídat se nové a nové věci o životě kolem sebe.

za ČMS,

Václav Láska

článek  Upoutávka na knihu "Propletený život"

sekce  Knihovna / Knihy

autor článku  Markéta Vlčková, 5.4.2023

Vážení příznivci hub a houbaření,

Pokud vás zajímá netradiční pohled do světa hub, můžeme vám vřele doporučit monografii „Propletený život“, která není tradičním nudným mykoatlasem, ale naopak poskytuje náhled do ekologie hub a jejich provázanosti s dalšími organismy. Tuto publikaci vydalo nakladatelství Kazda, více o jejich nabídce naleznete zde https://www.knihykazda.cz/

Krátce o knize a autorovi:

Houby jsou organismy, které nás nepřestávají překvapovat. Přestože nemají mozek, se šokující přesností zvládají řešit problémy, komunikovat, vyjednávat, obchodovat i ovlivňovat chování živočichů. Kniha Propletený život vás vezme do neuvěřitelného světa hub a ukáže vám klíč k pochopení života na planetě, na níž žijeme. Vydejte se s biologem Merlinem Sheldrakem na pouť, která vše změní k nepoznání (převzato z: https://www.knihykazda.cz/pro-media/propleteny-zivot/).

Merlin Sheldrake je biolog a spisovatel. Doktorát z tropické ekologie získal na Univerzitě v Cambridge za svou práci o podzemních houbových sítích v tropických deštných pralesích v Panamě, kde absolvoval doktorandskou stáž pod hlavičkou Smithsonova tropického výzkumného institutu. Věnuje se hudbě a rád kvasí alkoholické nápoje. Kniha Propletený život je jeho debutem.

Věříme, že se vám kniha bude líbit,

Vaše redakce.

článek  Právě vychází kniha 100 + 1 otázek a odpovědí pro houbaře...

sekce  Knihovna / Knihy

autor článku  Z příspěvků zaslaných do redakce myko.cz, 13.12.2019

Publikace je vhodným dárkem pod stromeček pro všechny zájemce o houby a houbaření.

Více o zmíněné novince najdete v internetových knihkupectvích.

Knihu vydala Euromedia Group, a.s., v edici Universum.

článek  Výsledky slosování soutěže: Nová knížka pro nejmenší milovníky přírody i houbaření...

sekce  Knihovna / Knihy

autor článku  Aleš Vít, 20.10.2015

soutěž - obr. č. 1

soutěž - obr. č. 1

soutěž - obr. č. 2

soutěž - obr. č. 2

soutěž - obr. č. 3

soutěž - obr. č. 3

soutěž - obr. č. 4

soutěž - obr. č. 4

Losem byli vybráni tři šťastní soutěžící, kterým knihu obratem zašleme.

Jsou to:

Vojtěch Souček z Kolovrat

Jaroslava Kasíková z Komárova

Anetka a Davídek Konopovi z Třemošné

Všem oceněným gratulujeme...

Vaše redakce

************************************************************

V nejbližších dnech vyjde Ilustrovaná knížka básniček s názvem Vesele o zvířátkách a houbách. Je určena našim nejmenším přátelům přírody, a to jak zvířátek tak i hub. Knížku si u nás můžete vysoutěžit.

Stačí, pokud si přečtete dvě krátké básničky Divočáci na houbáchChvástavé houby a zapamatujete si, o kterých houbách se v nich píše. Pak už jen správně určíte alespoň tři ze čtyř hub na soutěžních snímcích a vaši odpověď s pomocí rodičů zašlete nejpozději do 15. října 2015 e-mailem do

Nezapomeňte uvést svou poštovní doručovací adresu. Losem budou vybráni tři šťastní soutěžící, kterým knihu obratem zašleme.

Úspěch v soutěži všem přeje vaše redakce

článek  Právě vyšla nová kniha o ryzcích…

sekce  Knihovna / Knihy

autor článku  Z příspěvků zaslaných do redakce myko.cz, 18.7.2015

Po loňském vydařeném titulu Dřevní houby v přírodě a kuchyni z nakladatelství Eminent přichází v těchto dnech na pulty knihkupectví další zajímavá kniha o houbách. Je věnována jiné oblíbené skupině hub, a to ryzcům. Publikace je určena široké obci zájemců, především praktickým houbařům, pro bližší seznámení s většinou našich běžných ryzců. Čtenářům se navíc dostanou informace o kuchyňském využití těchto oblíbených hub, a rovněž o zdraví prospěšných látkách, které ryzce v této publikaci obsahují.

Doporučená cena je 399 Kč. Vyplatí se ovšem sledovat internetové knižní nabídky, kde cena může být příznivější.

článek  Ceny Josefa Hlávky za vědeckou literaturu 2014

sekce  Knihovna / Knihy

autor článku  Aleš Vít, 29.6.2015

Na zámku Josefa Hlávky v Lužanech již po třiadvacáté udělily v pondělí 22. června 2015 Nadace Český literární fond a Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových Ceny Josefa Hlávky za vědeckou literaturu. Za rok 2014 byli autoři oceněni ve čtyřech kategoriích.

V oblasti věd o živé přírodě obdrželi cenu dr. Radomír Socha a dr. Alexandr Jegorov za knihu Encyklopedie léčivých hub (nakladatelství Academia).

RNDr. Radomír Socha, DrSc. je autorem i spoluautorem celé řady dalších publikací s mykologickou a houbařskou tématikou, včetně pohádkových knížek pro nejmenší zájemce o svět hub. Je členem České mykologické společnosti.

Oběma oceněným autorům patří poděkování odborné veřejnosti za dosud neucelenější dílo s uvedenou tématikou, vydané u nás.

článek  Vyšla zajímavá publikace - Vzácné houby Plzeňského kraje

sekce  Knihovna / Knihy

autor článku  Z příspěvků zaslaných do redakce myko.cz, 10.11.2014

V roce 2013 vydal kolektiv autorů (Zelený L., Holec S., Kohout J., Kučera Č. T., Sadílek Z.) menší publikaci s názvem Vzácné houby Plzeňského kraje. Autoři v ní stručně popisují celkem 70 druhů hub (makromycetů), které byly zaznamenány na území Plzeňského kraje. Každý druh je doprovázen barvenou fotografií a v popisu také údajem, v jaké kategorii je veden v Červeném seznamu hub ČR, případně zda patří mezi státem chráněné houby.

V úvodu knihy najdeme stručný úvod, který popisuje historii výzkumu v této části republiky, a dále se věnuje nejvýznamnějším mykologům, kteří v tomto kraji působili (František Tyttl, Václav Melzer, František Míka). V atlasové části knihy jsou jednotlivé druhy rozděleny podle typu biotopu (např. houby bučin, houby smrčin apod.). Mezi vyobrazenými druhy je i několik velmi vzácných z nichž např. lanýž bellonský (Tuber bellonae) představuje prvonález v rámci České republiky.

Kniha je bezesporu záslužným počinem v rámci propagace ochrany hub. Jediné co bych knize vyčetl je, že dle mého názoru by v takto pojaté publikaci měly být použity fotografie výlučně jen z daného území a u každé fotografie by měly být uvedeny základní údaje o nálezu, biotopu apod. Bohužel v mnoha případech jsou zde použity jen ilustrativní fotografie focené mimo Plzeňský kraj (např. Vysočina, Středočeský kraj aj.), což mohu za sebe potvrdit, neboť u některých nálezů jsem byl přítomen nebo bezpečně vím, kde byly fotografované houby nalezeny.

Knihu vydal Odbor životního prostředí Krajského úřadu Plzeňského kraje. Určitě bych nebyl sám, kdybych si přál, kdyby podobně koncipované dílo mělo mnohem větší rozsah a bylo detailněji zpracované, protože i tato drobná publikace nám dává tušit, že Plzeňský kraj je mykologicky velmi zajímavý region, kde se dají nalézt velmi zajímavé a vzácné druhy hub. V neposlední řadě se určitě sluší poděkovat autorům, že se jim podařilo tuto zajímavou publikaci vydat, což je v dnešní době velmi obtížné.

Kdo by si chtěl knihu objednat, může kontaktovat paní Ing. Janu Němečkovou na emailu: .

Redakci myko.cz zaslal Michal Mikšík.

článek  Vychází největší atlas hub na světě od Ladislava Hagary s názvem Ottova encyklopedie hub

sekce  Knihovna / Knihy

autor článku  Z příspěvků zaslaných do redakce myko.cz, 13.10.2014

Obálka knihy

Obálka knihy

Na začátku listopadu spatří světlo světa úctyhodný atlas hub, který vychází pod názvem Ottova encyklopedie hub. Jejím autorem je známý slovenský mykolog Dr. Ladislav Hagara, který publikoval již mnoho atlasů hub, který vyšly i v mnoha jazykových mutacích po celém světě. Již před mnoha lety bylo jeho snem vydat největší atlas hub na světě a nyní, po více než 5 letech usilovné práce, se jeho sen stává skutečností.

Jedná se nejrozsáhlejší atlas hub na světě, který měl původně vyjít ve dvou svazcích, ale nakonec se bude jednat o jednu knihu, který již svými parametry bude úctyhodná. Počet stran bude cca 1200, vážit bude více než 4 kg, rozměr je 23,5 x 29,7 cm (větší než A4) a bude obsahovat popisy a vyobrazení 3100 druhů hub, vyobrazených na 4160 fotografiích. Kromě fotografií autora se na knize podílelo více než 90 dalších fotografů a to nejen z České a Slovenské republiky, ale i z dalších evropských zemí.

Každý druh je zpracován do krátkého, ale výstižného popisu, který obsahuje základní charakteristiku houby, doplněnou jejími rozlišovacími znaky a oblastmi výskytu, označením jedlosti nebo jedovatosti, případně ochrany. Z mého pohledu velikým benefitem je, že obrazová stránka převyšuje textovou, díky tomu jsou fotografie nezřídka velikého formátu a proměnlivé druhy jsou představeny na 2-3 fotografiích. Dalším velikým plusem, který je nutné ocenit je, že u každé fotografie je vždy uvedeno, kde byla fotka pořízena a kým, včetně krátké informace o ekologii nálezu, nadmořské výšce apod. Náhledy stránek atlasu můžete vidět na obrázcích vpravo.

Určitě knihu doporučuji ke koupi, byť její cena vzhledem k velikosti nebude malá a pohybuje se kolem 2000 Kč, ale jedná se o dílo, které by měl mít v knihovně každý, pro kterého se houby staly celoživotním koníčkem. Jsem rád, že jsem i já mohl do knihy přispět svými fotografiemi a podílet se jako konzultant k některým skupinám hub a že jsem pomohl autorovi zprostředkovat fotografie některých zahraničních i českých autorů. Pro mne je to vlastně takové malé poděkování, protože právě díky L. Hagarovi jsem se o houby začal zajímat. Přitom to byl takový nevinný impuls, když jsem si před mnoha lety koupil jeho atlas hub, kde na obálce jsou vyobrazeny křemenáče osikové. Bylo tam spousta druhů, které jsem do té doby neznal a dalo mi to impuls se o houby více zajímat. Nikdy by mne nenapadlo, že o nějakých cca 10 let později budu mít tu čest, byť malým dílem, se podílet na největším atlase hub, od stejného autora.

Doporučuji sledovat cenu knihy přes srovnávací cenové portály, protože cena knihy v předprodeji se v jednotlivých internetových obchodech výrazně liší a pokud si ji objednáte nyní, než půjde na trh, ušetříte nejvíce.

Redakci myko.cz zaslal Michal Mikšík.

článek  Houbová kuchařka Tondy Hemerky

sekce  Knihovna / Knihy

autor článku  Aleš Vít, 27.9.2014

Antonín Hemerka, autor Houbového jídelníčku z Choceňska, vydaného v roce 1995, není už nějaký čas mezi námi. Byl praktickým a zaníceným houbařem, znalcem hub, nadán uměním jejich všestranného kuchyňského využití. Nadto byl obdařen citem pro grafické zpodobňování hub a mnohými perokresbami zpestřil textovou část uvedené publikace. Po úspěchu zmíněného titulu, který si rychle našel své místo v knihovničkách kulinářsky zaměřených houbařů, se rozhodl ve své práci pokračovat. Krátce před odchodem do houbařského nebe věnoval Antonín Hemerka dokončený rukopis darem svému příteli dr. Faltysovi, s přáním, aby se postaral o smysluplné spojení obou prací a jejich vydání v nové podobě. Toho se ujal úzký editorský tým a v roce 2014 svou práci dokončil. Houbová kuchařka Tondy Hemerky je uceleným autorským odkazem s množstvím osobitě sepsaných popisů hub i receptů, přibližujících cenné praktické informace k jejich rozpoznání při sběru a zpracování jedlých hub v domácích podmínkách. Dílko našeho společného přítele je určeno široké houbařské veřejnosti a jistě potěší nejen současníky, ale i další generace houbařů.

Vydavatelem zmíněné kuchařky je Mykologický klub Pardubice, kde je také možné ji objednat.

Publikaci doporučujeme všem našim členům, odbočkám, houbařské veřejnosti a zejména zájemcům, kteří se věnují využití jedlých hub v kuchyni.

Strana 1 / 3, články 1 - 10 / 28